HSL:n hallitus 14.6.: ensi vuoden toimintasuunnitelma lausunnoille


HSL:n hallituksen kokouksessa 14.6. keskeisenä asiana on vuoden 2017 toiminta- ja taloussuunnitelman (TTS) hyväksyminen lähetettäväksi kunnille lausunnoille. Lopullisesti se hyväksytään syksyllä kuntien kuulemisen jälkeen.

Lippujen hinnat

TTS:ssä suurin kysymys on lippujen hintojen valtava korotuspaine, joka johtuu siitä, että kuntien välisen sopimuksen mukaan joukkoliikenneinvestointien rakennuskustannuksista vyörytetään iso osa lippujen hintoihin. Nyt kun länsimetro valmistuu, nousee nämä ns. infrakorvaukset kymmenillä miljoonilla. Ilman infrakorvauksia lippujen hintoja ei tarvitsisi nostaa juuri lainkaan, mutta nyt nousupaine on 10%.

Olen jo vuosien ajan vaatinut, että tähän malliin pitää saada joku muutos. Eihän ole järkevää, että rakennamme hienot radat, mutta karkotamme käyttäjät niiltä korkeilla lipunhinnoilla. Samaan aikaan Onnibus tarjoaa seutulipun hinnalla matkoja Tampereelle saakka. Onnibussin ei tarvitsekaan maksaa moottoritien rakentamiskustannuksia, kun taas HSL:n lipunhintoihin raiteiden kustannuksia vyörytetään. Järjestelmämme hölmöyttä lisää se, että kunnat kuitenkin hyötyvät raideinvestoinneista, kun ne voivat kaavoittaa radan varteen valtavasti lisää asuntotuotantoa.

Nyt pitkien neuvottelujen jälkeen HSL esittää lippujen hinnan korotukseksi 5,5%. Sekin on paljon, mutta kuitenkin selkeästi vähemmän kuin pelättiin. TTS:ssä esitetään, että kuntien pussista kaivetaan hieman aiempaa enemmän rahaa. Pitkällä aikavälillä kuntien subventio jää edelleen alle 50%:n.

Itse voin tässä vaiheessa olla tämän esityksen takana, mutta toivon kovasti, että kunnat antavat lausunnoissaan selkeän viestin, että sekin on liikaa. Syksyllä katsotaan sitten, saataisiinko hintojen nousua vielä vähennettyä.

Nousua ollaan ehdottamassa jälleen enemmän kertalippuihin kuin kuukausilippuihin. Ennakkoon ostettavat kertaliput olisivat 10% halvempia kuin kuljettajalta ostetut. Tämä on hyvä linjaus, varsinkin kun mobiililippusovellus muuttuu sellaiseksi, että siihen voi liittää oman luottokorttinsa. Nythän mobiililippu veloitetaan puhelilaskun kautta, mikä on hölmö systeemi. Minusta ennakkokertalippujen hinta voisi olla vielä enemmän edullisempi. Olisi hyvä laskea lipunhinnat siten, että ennakkoliput olisivat 20% halvempia. Uskon, että mobiililipun käyttö voi kasvaa huomattavasti, kun se on kohtuuhintainen ja helppokäyttöinen – eikä sen käyttö hidasta liikennettä kuten perinteisten kuljettajalta ostettujen lippujen hankkiminen.

Palvelumuutokset

Helsingin seutu kasvaa nopeasti ja joukkoliikenne kehittyy ennätystahtia. Merkittävimmät liikenteen palvelutasomuutokset suunnitelmakaudella 2017-2019 ovat:

– Koillis-Helsingin linjastomuutos 2017,
– runkolinja 500 Herttoniemi – Munkkivuori aloittaa syksyllä 2018,
– runkolinja 510 Pasila – Tapiola aloittaa vuonna 2019,
– runkolinjaa 560 jatketaan Matinkylään syksyllä 2019,
–  runkolinja 570 Mellunmäki – Aviapolis aloittaa syksyllä 2019,
– raitioliikenteen linjastosuunnitelman mukaisten muutoksien toteutus alkaa vuonna 2017 Jätkäsaaren ja Reijolankadun raideyhteyksien valmistuessa.

HSL:n uusi lippuautomaatti esittelyssä Milanon messuilla.

HSL:n uusi lippuautomaatti esittelyssä Milanon messuilla.

Reittiopaskin uudistuu uuden järjestelmän myötä: jatkossa oppaasta voi seurata reaaliaikaisesti, missä mikäkin kulkuväline menee.Lisäksi uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä otetaan käyttöön, mikä tarkoittaa että jatkossa omalle matkakortilleen voi ostaa lisää kautta HSL:n nettisivujen kautta. Pitää vielä varmistaa, että järjestelmästä tulee mahdollisimman helppo. Tavoitteena tulee olla, että HSL:n matkakortti olisi kuin Netflixin tilaus: se jatkuisi automaattisesti, ellei sitä keskeytä.

Kauan suunniteltu kaarimalli otetaan käyttöön suunnitelmakaudella. Sekin tarkoittaa valtavaa mullistusta, jossa päästään konkreettisesti eroon kuntarajoista. Valitettavasti kuntarajat määrittelevät jatkossakin sitä, mikä kunta maksaa mitäkin. Siksi nyt on aloitettu selvitykset siitä, miten lasketaan, kuinka paljon esimerkiksi Helsingin tulee maksaa HSL:n kuluista ja kuinka paljon Sipoon. Tässä on monta mallia ja tästä saadaan riidellä vielä pitkään.

IMG_1740

Sähköbussit tulevat. Kuva Milanon messuilta vuoden takaa.

Ympäristö

HSL:n näytöt päästöjen vähennyksissä ovat vakuuttavia. Bussikanta on uudistunut ja liikennettä on siirretty raiteille, mikä on tarkoittanut sekä hiilidioksidi- että hiukkaspäästöjen vähenemistä. Uusin avaus on sähköbussit, jotka tulevat pian liikenteeseen HSL:n erityispilotin avulla. Tavoitteena on, että vuonna 2025 kaikki liityntäliikenne hoidetaan sähköbusseilla.