Hämeentien uudistaminen kannattaa


Kaupunginhallitus käsittelee tänään Hämeentien liikennesuunnitelmaa. Suunnitelmaa kannatettiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa niukasti äänin 5-4, joten saamme vielä jännittää kaupunginvaltuuston kokoukseen saakka, toteutuuko uudistus vai ei. Itse pidän suunnitelmaa poikkeuksellinen hyvänä ja tasapainoisesti eri liikennemuodot huomioon ottavana.

Nykyinen Hämeentie on hidas, meluisa ja vaarallinen. Oma kaksivuotias kummipoikani asuu Hämeentien varrella ja hänkin osaa jo sanoa, että “katu on melko vaarallinen”.

Sain äsken sähköpostiini Helsingin polkupyöräilijöiden tekemän tiivistelmän suunnitelman eduista. Siinä oli asia tiivistetty niin hyvin, että kopioin sen tähän.

Faktaa Hämeentien liikennesuunnitelmasta

Joukkoliikenne
– Joukkoliikenne nopeutuu merkittävästi. Ratikat 2-3 minuuttia, bussit minuutin.  
– Joukkoliikenteen kustannukset laskevat ainakin 500 000 vuodessa, luultavasti yli miljoonan, kun liikenne nopeutuu.  
– Vaihtomahdollisuudet bussien ja metron välissä Kurvissa paranevat jonkin verran. Toisaalta osa metrosisäänkäynneistä poistuu.
Henkilöautoilu
– Henkilöautolla saa ajaa kaikkiin kadun varren kiinteistöihin. Ainoastaan läpiajo kielletään.
– Henkilöautoliikenteen matkat pidentyvät keskimäärin 28 sekuntia, mikä on vähäinen haitta verrattuna hyötyihin.
– Sörnäisten rantatien liikennemäärä kasvaa, mutta pysyy silti pienempänä kuin mitä se oli 2000-luvun alussa. Merkittäviä ruuhkia ei siis tule.
Huoltoliikenne
– Huoltoajo pääsee kaikkien liikkeiden luokse.
– Lisätään lastauspaikkoja, joihin sopii 12 metrin ajoneuvo.
Pyöräily
– Pyörätiet ovat Kööpenhaminan tyyppiset ns. kolmitasopyörätiet, jotka on eroteltu reunakivellä sekä bussikaistasta että jalkakäytävästä
– Hämeentie olisi simuloinneissa yksi merkittävimpiä pyöräväyliä Helsingissä, jos siellä olisi laadukkaat pyörätiet.
– Nykyisellään Hämeentie on vaarallinen pyöräilijöille, eivätkä monet uskalla ajaa bussikaistalla.
Kävely
– Kadunvarresta tulee miellyttävämpi, kun liikenne vähenee. Hämeentie voi lunastaa potentiaalinsa Kallion pääkatuna.  
– Suurimmalla osalla matkaa jalkakäytävät levenevät.
Kannatus
– Suunnitelman tueksi on kerätty kuntalaisaloite, jonka on allekirjoittanut 12 000 helsinkiläistä.
– Suuri osa kadun varren yrittäjistä kannattaa liikennesuunnitelmaa tukevaa kuntalaisaloitetta, mukaan lukien halli- ja torikauppiaiden yhdistys. Koko kannattajalista tässä: http://hameentie.fi/tietoa-kampanjasta/
Muuta
– Hämeentien liikennesuunnitelma maksaa itsensä takaisin kaupungille suorina säästöinä, toisin kuin juuri mikään muu liikennehanke.
– Ratikkakiskot pitää lähitulevaisuudessa joka tapauksessa uusia. Suunnitelmassa niiden paikka muuttuu, ja siksi ratkaisu on syytä tehdä nyt eikä lykätä sitä.

Hämeentie

Havainnekuva suunnitelmasta. Joo taas paistaa aurinko, mutta voin sanoa, että katusuunnitelma toimii myös sateella.