HSL kannattaa Helsingin yleiskaavaa – HSL:n hallitus 9.2.


HSL:n listalla on tällä kertaa kolme isoa lausuntoa sekä tarjouskilpailujen ratkaisuja. Koko esityslistan voi lukea HSL:n sivuilta.

Bussiliikenteen ja tietotekniikan käyttöpalveluiden hankinta

Tarjouskilpailun tulos on julkinen vasta kokouksessa. Tällä kertaa kilpailutetaan Espoon suunnan linjoja. Kilpailutus on 2,5% kaikista bussikilometreistä. Lisäksi kilpailutetaan tietotekniikkaa.

Lausunto maakuntahallinnosta ja sote-uudistuksesta

HSL ei kannata joukkoliikenteen siirtämistä Uudenmaan maakunnalle. Se olisi liian iso alue. Joukkoliikenteen päätösvalta tulee hoitaa nykymallilla Helsingin seudun kuntayhtymässä tai Uuttamaata pienemmässä Metropolimaakunnassa.

Lausunto Helsingin yleiskaavaehdotuksestabulevardi

HSL kannattaa yleiskaavaa ja pitää sen tavoitteita hyvinä. Kriittiset kohdat:
– Kaupunkibulevardien seudullisia vaikutuksia tulee vielä arvioida tarkemmin.
– Pikaratikkaverkon edellytyksenä on ratikoiden nopeuden kasvattaminen, mikä tarkoittaa riittävän tilan varaamista niille ja liikennevaloetuuksia.
Mannerheimin juna-asema Hämeenlinnantien päälle ei välttämättä ole järkevä, jos se hidastaa liikaa kaikkia Kehäradan ja Rantaradan junia ja sekoittaa niiden kiertoa.

Lausunto Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavasta

HSL korostaa, että kaavaan merkityt logistiikka-alueet tarvitsevat riittävät poikittaiset yhteydet. Malmin lentokenttää tulee kehittää tiiviinä alueena, jota runkolinja ja Malmin asema palvelevat. Pääradan varrella Tuusulan Ristikydön ja Hyvinkään Palopuron taajama-alueiden suunnittelua pitää jatkaa  yhdessä junaliikenteen kehittämisen kanssa.

Matkustajatutkimus syksy 2015

Matkustajat ovat edelleen hyvin tyytyväisiä Helsingin seudun joukkoliikenteeseen. Huononnusta tuli kehäradan epätäsmällisyyden ja Vantaan bussilinjauudistuksen vuoksi. Suurin parannus oli Kirkkonummella, jossa vuosi aiemmin uudistettu bussilinjasto ja aikataulut on saatu pelaamaan paremmin.