HSL:n hallitus 17.11.: Kutsuplus ja Y-juna


HSL:n hallitus kokoontuu tiistaina 17.11. Esityslistan suurimmat asiat ovat:

Y-junan jatkaminen

HSL ottaa hoitaakseen Y-junan liikenteen, kun valtio lopettaa sen ostamisen VR:ltä. Ensi maaliskuusta alkaen HSL:n tilaama Y-juna kulkee 4 kertaa suuntaansa arkisin Siuntioon asti. Inkoo ja Karjaa jäävät siis kokonaan pois. Viikonloppuisin ei ole liikennettä. Siuntiolaiset ostavat junaan VR:n lipun, kuten nykyäänkin. Lisäksi Siuntion kunta maksaa vuodessa 200 000 –  300 000 euroa HSL:lle korvausta junasta. HSL-alueella junassa käytetään normaaliin tapaan HSL:n lippuja. Lisäksi Kirkkonummelta perustetaan yksi nopea X-juna ruuhka-aikoihin. Se on kuin Y-juna, mutta kulkee vain Kirkkonummelle asti. Samalla Mankin ja Luoman seisakkeet lopetetaan ja koko rantaradan aikataulut uusitaan. Y-juna pysähtyy aluksi kuten nykyäänkin, mutta kun kaikki vuorot pystytään ajamaan nopeilla Flirt-junilla, alkaa juna pysähtyä myös Espoossa ja Huopalahdessa.

Uudet Flirt-junat maalataan violeteiksi.

Uudet Flirt-junat maalataan violeteiksi.

Hyvä, että Siuntion junaliikenne saatiin pelastettua tällä tavalla joustavasti, vaikka vuorojen määrä väheneekin. Rantaradalla on Kirkkonummen jälkeen vain yksi raide, mikä tekee aikataulujen laatimisesta todella haasteellista, varsinkin kun VR:llä on suunnitelmia nopeuttaa Turun pikajunia, jotta ne pärjäisivät kilpailussa moottoritietä huristavia Onnibusseja vastaan. Rantaradalle tarvitaan ehdottomasti lisäraiteita ja lisää asuntoja radan varteen, jotta junaliikenne saadaan siellä nopeaksi ja toimivaksi. Tällöin voitaisiin avat uudelleen myös nyt lopetettavat Mankin ja Luoman seisakkeet.

sm2

Vanhat sm2-junat korvataan Flirteillä.

Flirt-junien lisätilaus

HSL päättää esittää Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiölle, että tilataan vielä kuusi junayksikköä lisää uusia Flirt- eli sm5-junia. Junien tarve on lisääntynyt, koska kehäradalla junat ovat ruuhkautuneet ja koska Y-junan liikenne siirtyy HSL:n hoidettavaksi. Kesällä 2017 voidaan luopua kokonaan VR:n vanhoista sm2-junista.

Kun HSL:llä on käytössä yhtenäinen ja moderni kalusto, on liikenteen kilpailuttaminen helpompaa.

Kutsuplussan jatko

Esityslistalla sanotaan, että neuvottelut palvelun jatkosta ovat vielä kesken. Päätösesitys tuodaan kokoukseen. HSL:n ensi vuoden budjetissahan ei ole enää varattu rahaa Kutsuplussan pyörittämiseen, vaan syksyn ajan on selvitetty, miten palvelu voitaisiin myydä tai ajaa hallitusti alas. Ensisijaisena tavoitteena on myydä palvelu jollekin yksityiselle toimijalle. Saapi nähdä, mitä on kehitteillä. Palvelussa on paljon potentiaalia, mutta toisaalta on vaikea nähdä, miten sen saa siivilleen ilman julkista tukea. Joka tapauksessa nykymallinen Kutsuplus lopettaa ensi vuoden aikana, se on varmaa.

Kutsuplussan tekniikan omistaa nykyään amerikkalainen Split, joka käyttää sitä nykyään Washingtonissa. Kauppalehti kirjoitti aiheesta.

Esityslistalla on plajon muutakin. Koko esityslista löytyy HSL:n sivuilta: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015404.HTM