Terveiset Milanon joukkoliikennekongressista


Olin viime viikolla HSL:n delegaatiossa osallistumassa UITP:n maailmankongressiin Milanossa. Kyseessä on kahden vuoden välein järjestettävä tapahtuma, johon osallistuu noin 2000 henkeä ympäri maailmaa. Tapahtumassa on luentoja ja keskusteluja sekä suuri näyttelyhalli, jossa bussivalmistajat ja kaikki muut joukkoliikennepalveluja tuottavat yritykset esittäytyvät. Tässä muutamia kuvia ja tunnelmia.

IMG_1725

Sähköbussit tulevat

Monen bussivalmistajat ykköstuote messuilla oli sähköbussi. Helsinkiinkin on tulossa pilottiprojekti sähköbusseista. Se tarkoittaa, että Rautatientorille tulee bussien pikalatausasemat, jotka näyttävät aika erikoisilta häkkyröiltä.

IMG_1740Kuvissa näkyy kaksi erilaista sähköbussin latausasemaa, jotka johtavat virran bussin katolla oleviin johtimiin.

Sähköbussi ei tarvitse valtavan suurta akkua, sillä bussilla ajetut yksittäiset matkat eivät kasva kovin pitkiksi ja akku voidaan ladata aina päätepysäkillä. Sähköbussilla päästään kokonaan eroon kaupunki-ilmaa heikentävistä päästöistä.

Aina ei tarvita kiskoja

Joukkoliikennealalla puhutaan paljon Bus Rapid Transitista, eli nopeista bussien runkolinjoista. Bussikaistat, liikennevaloetuudet, harva pysäkkiväli ja matalalattiainen korkealuokkainen kalusto muodostavat hyvin ratikkamaisen palvelukokonaisuuden. Monissa maissa joukkoliikennettä on saatu parannettua edullisesti tällaisten runkolinjojen avulla ja yhä useammassa kaupungissa ne täydentävät raideverkkoa. Myös bussien ulkonäkö lähestyy ratikoita: matalat linjat ja suuret ovet.

Helsinki on tässäkin ajan hermolla, sillä elokuussa aloittaa runkolinja 560 Vuosaaresta Myyrmäkeen.

IMG_1727Bussivalmistajat tarjoavat yhä pidempiä busseja.

IMG_1731Mitä suuremmat ovet, sitä nopeammin bussi tyhjenee ja täyttyy pysäkillä. Runkolinjoissa on tietenkin avorahastus eli sisään voi kulkea kaikista ovista.

Älykäs matkakortti vai mobiililippu?

Helsinki on parhaillaan uusimassa matkakorttijärjestelmäänsä. Uudesta järjestelmästä tulee paljon nykyistä helppokäyttöisempi, kun aikaa tai arvoa voi ladata kortille omalta tietokoneelta. Kehitys on kuitenkin menossa tälläkin alalla nopeasti eteenpäin: esimerkiksi Oslossa jo 35% kaikista lipuista ostetaan mobiilisovelluksen kautta. Erillistä lippua ei tarvita lainkaan.

Parkeon-yhtiön edustaja esittelemässä Helsingin ratikoihin tulevaa lippuautomaattia.

Lipun hankkimisen tulisi olla yhtä helppoa ja automaattista kuin Netflixin tai kuntosalijäsenyyden maksaminen: kaikki tapahtuu automaattisesti ellei tilausta halua keskeyttää. Satunnainen käyttäjä saisi lipun painamalla mobiilisovelluksen nappia.

Maailmalla älykkäät check-in-check-out-lippujärjestelmät mahdollistavat lippujen hinnoittelun tarkasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Singapore on onnistunut purkamaan ruuhkia tarjoamalla ilmaiseksi matkat aamuisin, jos saapuu keskustan vilkkaimmille asemille aamuisin ennen klo 7.45.

IMG_1742Singaporen esitys heidän fiksusta hinnoittelustaan.

Tulevaisuus on jo täällä: big data, Uber, automaattiohjaus ja yhä älykkäämmät reittioppaat

Lähes jokainen meistä kantaa nykyään mukanaan puhelinta, joka kertoo jatkuvasti, missä liikumme. Tämä on mahdollistanut Uberin kaltaisten palvelujen synnyn. Joukkoliikenneviranomaisten avoimesti jakama bussien ja ratikoiden kulkutieto taas on luonut lukuisia reittiopassovelluksia. Yhdistämällä näitä tietoja sovelluksista saadaan entistä älykkäämpiä.

Älykäs liikenne mahdollistaa autojen aivan uudenlaisen jakamisen, mistä Uberissakin on kyse. Jos jakamisella voidaan vähentää autojen kokonaismäärää ja parkkipaikkoja, on saavutettu säästö valtava.

Helsingissä meillä on Kutsuplus-kokeilu, joka on monilta osin onnistunut. Se vaatii kuitenkin niin paljon julkista tukea, että siitä on hankala saada järkevää yhtälöä aikaan – varsinkin kun vapaat markkinat tuntuvat hoitavan samankaltaisen palvelun ilman julkista tukea.

Oma lukunsa on robottiautot, joista Milanossakin puhuttiin. Ne tehostaisivat kaupunkien liikennettä ennennäkemättömällä tavalla. Ennen automaattisia henkilöautoja automatisoituu kuitenkin joukkoliikenne. Milanossakin avattiin automaattimetron pidennys. Metron automatisointi on edessä Helsingissäkin, vaikka siinä jo kerran epäonnistuttiin.