HSL:n hallitus 20.1. – ratikka- ja bussilinjojen uudistuksia 1


Kokouksessa on paljon asiaa. Tässä keskeiset:

Bussiliikenteen kilpailutus

Tällä kertaa kilpailutettiin 13 linjaa, joilla liikennöi 52 bussia. Tarjouksia jätti 11 eri liikennöitsijää. Kilpailun lopputuloksena kustannukset nousevat 1,7%. Uudet bussit ovat merkittävästi vähäpäästöisempiä kuin nykyiset. Voi siis sanoa, että kilpailu toimii. Voittajat julkistetaan vasta kokouksen jälkeen.

Alennus- ja vapaaliput uudessa vyöhykemallissa

Tulevan vyöhykemallin lipunhintojen jumppaaminen jatkuu. Lapsi-, opiskelija- ja seniorialennuksista on päätetty jo aiemmin. Nyt työryhmä esittää muiden erityisryhmien lippuihin uudistuksia. Asia lähtee lausunnoille kaupunkeihin. Nykyjärjestelmässä on jopa 250 erilaista hintaa lipuille. Tavoitteena on yksinkertaistaa systeemiä ja antaa alennuksia vain liikennepoliittisin perustein.  Työryhmän esityksessä suurimpia muutoksia ovat:

– Nykyiset takuueläkettä ja kansaneläkettä saavien alennukset poistuisivat.

– Nykyiset invalidien ja sokeiden alennukset poistuisivat.

– Lastenrattaiden kanssa ja pyörätuolilla olisi jatkossa ilmaista matkustaa vain busseissa, joihin noustaan keskiovesta eikä lippua voi siten ostaa/leimata, muissa välineissä ilmaisuus poistuisi.

Itselleni ei täysin aukea jaottelu liikenne- ja sosiaalipoliittisiin perusteisiin. En myöskään tiedä, onko järkeä ohjata lastenvaunuja kulkemaan busseilla.

Bussiliikenteen ePELI-hanke

HSL aikoo hankkia itse 12 sähköbussia. Ilman HSL:n omaa panosta sähköbusseja on hankala kokeilla. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä jo 30% busseista kulkee sähköllä. Näin saadaan melu ja typpidioksidipäästöt alas.

Liikennöintisuunnitelma 2015-2016

Ensi kauden suurin muutos on kehäradan aloittaminen, mikä mullistaa Vantaan bussiliikenteen. Toinen iso muutos on runkolinjan 560 aloittaminen Vuosaaresta Myyrmäkeen. Espoossa lakkautetaan linajt 2, 4, 503, 504 ja 505. Westendinaseman ja Pasilan välille perustetaan ruuhkalinja 551. Näistä kaikista on jo tehty päätökset aiemmin.

Länsimetron liityntäliikenne

Asia on palautunut kaupungin lausunnoilta. Keskityn tässä Helsingin puolella tehtäviin muutoksiin, vaikka suurin mullistus tapahtuu tietenkin Espoon linjoissa, jotka muuttuvat metron liityntälinjoiksi. Helsingissä mullistuvat Lauttasaaren liikenne sekä Maunulan liikenne. Lauttasaaressa on löydetty uusi ratkaisu:

– Linja 20 Katajaharju- Ruoholahdenranta (12 minuutin vuoroväli, vaihtoyhteys metroon)

– linja 21 Vattuniemi-Erottaja (12 minuutin vuoroväli, vaihtoyhteys metroon)

– linja 21B Vattuniemi-Lauttasaaren metroasema (12 min)

Maunulassa on muutettu alkuperäistä suunnitelmaa hieman.

laru

Raitioliikenteen linjastosuunnitelma

Tämäkin asia on palannut kaupunkien lausunnoilta. Kirjoitin aiheesta jo pitkään, kun asia oli ensimmäistä kertaa käsittelyssä. Muutokset ovat perusteltuja ja hyviä. Itse haluaisin kiirehtiä Fredrikinkadun kiskoja Kampista Bulevardille. Se poistaisi painetta myöhästelevistä ja täynnä olevista busseista 14 ja 18 ja loisi loogisen suoran yhteyden Töölöstä Punavuoreen.

ratikkalinjat

 

Lausunto metropolihallinnosta

Taas yksi lausunto yhdestä metropolimallista. Itse olen täysin skeptinen näiden kunta- ja seutuhallintouudistusten etenemisen kanssa. Toki tarvitsemme yhteistä päätöksentekoa. Jo nyt HSL:n rahoitus on hillitön palapeli eikä mukana edes ole kaikki seudun kunnat. Toisaalta ehdotetut metropolimallit ovat toinen toistaan huonompia. HSL esittää lausunnossaan, että metropolialue tulisi määrätä yhtenäiseksi lippu- ja tariffijärjestelmäksi.

Linkki koko esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392.HTM


One thought on “HSL:n hallitus 20.1. – ratikka- ja bussilinjojen uudistuksia

  • Tuija Räisänen

    Miten ihmeessä tämä vammaisten ilmaislippu sotkee yhtään mitään? Niillä kun ei ole hintaa. Ainakin sen lopettaminen aiheuttaa sen, että kunnat joutuvat maksamaan enemmän taksimatkoja, kun vammaisilla ei ole enää mitään porkkanaa yrittää käyttää julkisia, vaikka se olisikin vaikeaa. Tällä hetkellä saa säästettyä taksin omavastuun.

Comments are closed.