HSL:n hallitus 19.8.


HSL:n hallituksen syyskausi käynnistyy ensi tiistaina. Koko esityslista on luettavissa osoitteessa HSL:n sivuilla.

Tässä keskeisimmät:

BUSSIEN KILPAILUTUKSIEN YMPÄRISTÖKRITEERIEN MUUTTAMINEN

HSL kiristää ja muuttaa hankintaehtojaan. Edelleen tarjousvertailussa hinnan painoarvo on 84% ja laadun 16%. Muutoksena lähipäästöjen nollatasoksi otetaan euro3 entisen euro 2:n sijaan (katso europäästöluokitukset). Hiilidioksidi- ja melurajoja kiristetään. Kantakaupungissa saa jatkossa ajaa vain vähintään euro5-tason busseilla. Tavoitteena on seurata tekniikan kehitystä ja lisätä hiilidioksidi- ja melupäästövähennysten merkitystä.

VANTAAN BUSSILIIKENTEEN KILPAILUTUKSET

Vantaalla käynnistetään suuri bussiliikenteen kilpailutus. Uudet linjat aloittavat kesällä 2015 Kehäradan käyttöönoton yhteydessä. Silloin siis myös bussikalusto (vihdoin) uusiutuu. Joillekin linjoille esitetään jatkoaikaa. Osa uusista kilpailutuksista tehdään vain kahdeksi vuodeksi, koska Itä-Vantaan varikkokysymys on ratkaisematta. Kilpailuttavien linjojen numerot löytyvät esityslistasta.

OIKAISUVAATIMUS SUORAMAKSULIPPUJEN LOPETTAMISESTA

Minullekin tuli kesällä yllätyksenä ilmoitus siitä, että HSL lopetti suoraveloitus- ja e-laskukausiliput. Näiden käyttäjiä oli vain 6000 henkilöä, mutta silti siis HSL:n palvelu huononi päätöksen seurauksena. Asiasta päätti toimitusjohtaja. Nyt siitä on tehty oikaisuvaatimus. Selityksen mukaan palvelu piti lopettaa, koska uudessa lippujärjestelmässä ei ole teknistä palikkaa hoitamaan tätä, vaan siellä matkat ostetaan verkkopankista. Olisi ollut monimutkaista ja kallista koodata tämä mukaan systeemiin ja se olisi voinut viivästyttää koko lippu-uudistusta. Taas kerran tietokone (ja Tieto oy) voitti ihmisen 6-0… Minulle on nyt HSL:n toimesta vakuutettu, että tämä on kuitenkin tässä tilanteessa ainoa järkevä tapa toimia. Uusi lippujärjestelmä on saatava ajoissa maaliin.

HLJ2015 VALMISTELUN TILANNE

Helsingin seudun liikennejärjestelmän suunnittelu etenee ja saamme siitä tilannekatsauksen. Kirjoitan aiheesta joskus erikseen.

JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON SEURANTA

HSL on ottanut uuden MASA-mallin, jolla seurataan joukkoliikenteen palvelutasoa. Valitettavasti parhaan savutettavuuden alue on pienentynyt kantakaupungin lisääntyneiden ruuhkien takia. Sen sijaan Sipoossa ja Kirkkonummella joukkoliikenteen saavutettavuus on parantunut sen jälkeen kun kunnat liittyivät HSL:ään. Kuvasta näkyvät vuodessa tapahtuneet muutokset (klikkaamalla kuva suurenee).

matka-ajat

Kantakaupungin ruuhkaisuus on todellinen ongelma erityisesti linjoille 14, 18, 65 A ja 66A. Kampin sumpulle pitäisikin tehdä jotain. Nyt Malminrinteen ruuhka sotkee kaikkien siinä kulkevien bussien aikataulut. Fredrikinkatu pitäisikin muuttaa kaksisuuntaiseksi joukkoliikennekaduksi mitä pikimmin.

Tällä viikolla on tullut palautetta Sipoosta, että nyt aloittaneet uudet bussilinjat ovat vaikeuttaneet monen työmatkaa. Samoin koulukyydit ovat olleet hankalia. Tästä aion kysyä kokouksessa. Toki linjojen uudistuksissa on aina niitä, joille vanha linja oli parempi, mutta varmasti linjoja ja aikatauluja voidaan vielä hienosäätää nyt kun, ne ovat käynnistyneet.