HSL:n hallitus 10.6.: ensi vuoden budjetti ja lähijunien kilpailutus


Phoittelut, että parin aikaisemman kokouksen raportointi on jäänyt välistä. Toiseen en päässyt ja toinen raportti vain unohtui. Huomisen kokouksen esityslista löytyy osoitteesta:  http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014365.HTM

Keskeiset asiat:

 

Talous- ja toimintasuunnitelma 2015-2017

HSL on valmistellut budjetin ja lähettää sen kunnille lausunnoille. Keskeistä on lipunhintojen korotus 3,7%. Korotus on inflaatioon nähden kova. Sitä perustellaan kustannusten kasvulla. Uusi lähiliikennesopimus VR:n kanssa ja mm. runkolinjan 560 aloittaminen lisäävät kuluja. Budjetissa on mukana metron yöliikenteen vakinaistaminen ja Kutsuplussan laajentaminen.

Infrakorvausten leipominen sisään lipunhintoihin hiertää edelleen. Kun Länsimetro aloittaa, pitää lipunhintoja nostaa yli 15%, jos edetään nykyisellä mallilla. Onkin syytä neuvotella uusi malli.

 

Lähijunaliikenteen kilpailuttamiseen valmistautuminen

HSL kilpailuttaa lähijunaliikenteen vuoden 2015 keväällä niin, että kilpailutus alkaisi vuonna 2018. Nyt asiaa valmistellaan, siten että liikenne kilpailutetaan yhtenä pakettina. Kilpailua ennen pitää vielä sopia mm. varikoiden käytöstä. Vastaavat kilpailutukset ovat laskeneet kustannuksia eurooppalaisissa kaupungeissa 15-20%, mikä tarkoittaisi HSL:lle jopa 10 milj. euron säästöjä.

HSL tarvitsee uusia junia ennen kilpailun aloittamista. Vaihtoehtona on ostaa uusia Flirt-junia lisää tai vuokrata VR:n vanhoja junia. Moni asia puoltaa uusien junien hankkimista, vaikka toki hankintahinta on kallis. Vanhat junat ovat epäluotettavia, täysin esteellisiä ja voisivat kulkea vain rantaradalla. Kannatan uusiin juniin investointia.

HSL aikoo luopua lipunmyynnistä VR:n myyntikanavissa. Jatkossa junien konduktööreiltä ei siis enää saisi lippuja. Näin HSL:n ei tarvitse suunnitella asiaa teknisesti ja lippujärjestelmän uudistus yksinkertaistuu. Kilpailutuksen alkaessa voidaan päättää, onko uusissa junissa jonkinlaisia ”junaisäntiä” vai ei. Eihän metrojunissakaan ole konduktöörejä.

 

Lausunto metropolihallinnosta

HSL antaa omalta osaltaan lausunnon metropolihallintoesityksestä. Lausunto keskittyy liikennekysymyksiin. Lausuntoesityksen mukaan asiassa ei pitäisi edetä nopeasti, mikä on hieman nihkeä tulkinta. Toisaalta HSL kaipaa yksinkertaisempaa rahoitusmallia nykyisille kuntaosuuksille. Metropolihallinto ja sen oma verotusoikeus tällaisen toisi. Pitää muistaa, että samaan aikaan on käynnissä kuntien yhdistämisselvitykset, joihin pääsemme varmaan vastaamaan pian.