Genevessä osataan ottaa katutila pyörille 3


Olin kesälomalla moikkaamassa tuttuja Genevessä.  Genevessä on tehty hienosti juuri oikeanlaisia pyöräilyratkaisuja. Pyörät eivät ole “kevyen liikenteen” väylillä, vaan selkeästi merkityillä kaistoilla kaduilla. Tässä muutama kuva.

Verrattuna Helsinkiin Geneve on hyvin tiiviisti rakennettu ja keskusta on ahdas. Silti lähes joka kadulle on saatu selkeä ja toimiva pyöräily-yhteys. Ehkä juuri kaupungin ahtaus on auttanut löytämään oikeita ratkaisuja, kun edes vaihtoehtona ei ole ollut erillisten pyöräteiden rakentaminen.


3 thoughts on “Genevessä osataan ottaa katutila pyörille

  • jari

    “…Yksisuuntaisilla kaduilla oli lähes aina pyöräily sallittu toiseen suuntaan – tämä tulisi sallia myös Suomen tielaissa…”

    http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=60.157547,24.879656&spn=0.015952,0.038238&z=15&vpsrc=6&layer=c&cbll=60.157587,24.879213&panoid=PHX7q4wOJDwodUYAthQkcw&cbp=12,118.7,,0,22.12
    tämä on ehkä mielenkiintoisin toteutus tällä saralla Suomessa. Katu ei ole yksisuuntainen, vaan toisessa päässä on ainoastaan moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkki. Mikä keksintö. Samaa luovuutta lisää, jos lakia ei saada muutetuksi esim. “Pyöräkaista saa olla yksisuuntaisella kadulla katutasossa vastasuuntaan, mutta se pitää olla merkitty selvästi katumerkinnöin ja liikennemerkein.”

    Juuri joukkoliikenteen ja pyöräilyn suosiota ja sujuvuutta pitää lisätä kaikin keinoin. Helsingissä kaiken edelle menee taksit ja seuraavaksi vasta bussit. Ja luonnollisesti pyörällä kääntyminen on kielletty (liekö vain unohdus liikennemerkin lisäkilvessä, vai haihatteleva asenne koko pyöräilyä kohtaan).

  • Ville Ylikahri Post author

    Jari: Toi sun esimerkki on aika uskomaton. Pitäisikö jonkun osata tulkita, mitä toi liikennemerkkiyhdistelmä tarkoittaa? Mutta kaipa tuokin on parempi kuin normaali tilanne, jossa pyöräilijä joutuu rikkomaan suoraan lakia.

  • Hannu Oskala

    Huomasin männä viikolla Sveitsissä keikalla käydessäni saman. Fillarikaistat olivat osa liikennejärjestelmää.

    Hieno yksityiskohta mielestäni oli se, että “normaaleissa” paikoissa riitti pelkkä keltainen katkoviiva, mutta mutkissa ja/tai muuten vaarallisemmissa paikoissa kaistamerkintää tehostettiin vielä punaisella pinnoitteella/maalilla. Tällainen jaottelu voisi olla ihan kätsää myös Suomessa?

Comments are closed.