Bulevardin pyörätie uusiksi 4


Tein tänään valtuustoaloitteen:

***

Bulevardi on erittäin tärkeä pyöräily-yhteys, joka yhdistää
ydinkeskustan läntisen kantakaupungin pyörätieverkostoon. Bulevardilla
on periaatteessa toimivat yksisuuntaiset pyörätiet. Käytännössä
Bulevardilla pyöräily on kuitenkin vaarallista, hankalaa,
hidasta ja talvella jopa mahdotonta.

Bulevardin pyörätie on täynnä turhia ja pyöräilyä haittaavia
reunakiviä, kivetyksiä ja kuoppia. Lisäksi pyöräilijöiden liittyminen
sivukaduilta pyöräteille on tehty reunakivien ja epäselvien
suojatiemerkintöjen takia hyvin vaikeaksi. Kadun molemmissa päissä
pyöräilijöiden ryhmittyminen kaksisuuntaisille pyöräteille on
järjestetty niin, ettei törmäyksiä jalankulkijoiden kanssa voi
välttää. Bulevardin pyöräteiden päällyste on kulunut erittäin
epätasaiseksi ja kuoppaiseksi. Talvisin pyörätien kunnossapito on
ollut niin huonoa, että pyöräily sillä on ollut vaarallista ja usein
mahdotonta.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Bulevardin pyörätiet
uusitaan pikaisella aikataululla vastaamaan nykyisiä pyöräteiden
suunnitteluperiaatteita. Bulevardin pyöräteille liittyminen on tehtävä
selkeäksi ja pyörätiet on tehtävä tasaisella päällysteellä helpommaksi
pyöräillä. Lisäksi vaadimme Bulevardin pyöräteiden talvikunnossapidon
tehostamista.

***

Katsotaan, miten aloitteeseen vastataan. Tiedän, että kaikkeen ei riitä rahaa, mutta Bulevardilla pyöräily alkaa olla sen verran vaikeaa, että asia tulee korjata. Olemme edelleen Helsingin vihreiden ryhmässä vieneet pyöräilyasioita kaupungissa eteenpäin. Juuri nyt on maalattu ensimmäiset pyöräilytaskut Töölön ja Kampin kaduille. Paljon on kuitenkin vielä tehtävää, jotta pyöräily lisääntyisi tavoitteiden mukaisesti. Yksi oleellinen este pyöräilyn tiellä on huonokuntoiset pyörätiet ja loputtomat reunakivet, mukulakivet ja muut typerät esteet.


4 thoughts on “Bulevardin pyörätie uusiksi

  • Otso Kivekäs

    Bulevardin pyöräteistä on olemassa jokin 90-luvun päätös, että ne voidaan sulkea talveksi lumen varastointia varten. Selittänee myös huonon talvikunnossapidon. Muistelen nähneenikin pyörätiemerkit huputettuna viime talvena.

    Pyöräteiden saaminen turvalliseksi nykyisellä paikallaan on käytännössä mahdotonta. Päällysteen ja reunakivien uusiminen ei riitä, kun pyörätie kapenee vähän väliä puoleen metriin tai alle puiden kohdalla.

    Eivätkä pyörät ole ainoat, jotka Bulsalla kärsivät. Ratikoiden kannalta se on kaupungin pahimpia murheenkryynejä. Autoille se on tuskaisessa ruuhkassa lähes aina, ja kävelijöilläkin on välillä ahdasta. Historiallisilla kaduilla tilaa on rajatusti, ja täytyy tehdä valintoja.

    Itse näksiin, että bulsan kanssa onkin kaksi vaihtoehtoa.

    1) Poistetaan autoliikenne ja parkkipaikat kokonaan. Pääreitit autoille menevät jo nyt Uudenmaankatua ja Lönrotinkatua; Bulevardi on vain paikalliskatu, eikä mitenkään keskeinen autoliikenteelle. Tämän jälkeen ratikat, pyöräilijät ja kävelijät saataisiin mahtumaan Bulsalle. Kadun yleinen olemus voisi myös vastata paremmin 1800-luvun alkuperäistä asua, kun se ei olisi täynnä parkkeerattuja autoja.

    2) Poistetaan pyörätiet, ja korvataan ne pyöräkaistoilla Uudenmaankadulla ja Lönrötinkadulla. Molemmat kadut ovat “1,5-kaistaisia”. Käytännössä niille voisi piirtää pyöräkaistat ilman, että se juuri lainkaan haittaisi autoja, kun suurimman osan matkasta autot ajavat kuitenkin yhdessä jonossa. uudenmaankatu ja Lönkka ovat myös jo nyt kätevin reitti idästä länteen ja takaisin tuolla korkeudenna. Ymmärrettävästi vaan useimpia hirvittää ajaa siellä autojen seassa. Pyöräkaistat ratkaisisivat tämän.

    • Ville Ylikahri Post author

      Itsekin olen sitä mieltä, että Uudenmaankadulle ja Lönnrotinkadulle pitää saada pyöräkaistat ja risteyksiin pyörätaskut.

      Bulevardi on kapea, ja olisi hienoa jos parkkeerattujen autojen sijasta kadulla olisi kunnolla tilaa pyöräilylle. Kaupungissa on kuitenkin aina ahdasta ja voisimme ehkä elää pienempienkin parannusten kanssa. Miten olisi tällainen:
      – Bulevardin pyörätiet säilyvät nykyisillä paikoillaan, mutta päällyste uusitaan ja koko matkalle tulee asvaltti eikä ollenkaan reunakiviä.
      – Risteysten kohdalla pyörätie laskeutuu kadun tasolle ja ryhmittyminen tapahtuu pyörätaskujen avulla. Pyöräteille olisi helppo siirtyä sivukaudilta ilman esteitä. Erityistä huomiota kiinnitetään kadun molempiin päihin.
      – Pyörätietä levennetään mahdollisuuksien mukaan kapemmissa kohdissa vaikkapa kaventamalla ratikkapysäkkiä (esim. Ahjon edessä).

      Koska kadulla on vilkas ratikkaliikenne, olisi pyörien sijoittaminen suoraan ajoradalle huono idea. Silloin pyöräilijät joutuisivat odottamaan pysähtyviä ratikoita koko ajan.

  • Antti Poikola

    Aloite hyvä, tuo ainakin asian keskusteluun. Samalla sinnen pitäisi saada pyörätaskut (laskea pyörätie katutasoon ennen risteystä). Kuten Otso sanoi, niin asiaan liittyy erinäisiä haasteita, joista Marek on meitä viisastanut, mutta olen samaa mieltä, että väylän tärkeyden takia näihin haasteisiinkin pitää uskaltaa tarttua.

    Bulsa on vähän samanlainen sammakkoindikaattori Helsingin pyöräilyn tilasta, kuin Hämeentiekin.

    PS: Olisi hienoa, jos voisit tuplapostata Kaupunkifillariin, tiedän työlästä, mutta sinne jäisi keskitetysti talteen sitten Helsingin pyöräilypolitiikan historia.

  • Lauri

    Ei tule mieleen kovin montaa kertaa että Bulen pyörätien on voinut ajaa esteettä päästä päähän. Sillä on lähes poikkeuksetta jakeluauto, jätelava tai muu este.

Comments are closed.