Parempi joukkoliikenne JA ruuhkamaksut 1


Juuri valmistui LVM:n selvitys, jonka mukaan ruuhkamaksut olisivat erittäin hyödyllisiä Helsingin seudulle.
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/1227212

Sitten liikenneministeri Vehviläinen torppasi maksut sillä perusteella, ettei Helsingin seudun joukkoliikenneinvestointeihin ole varaa. Voi kysyä, mikä on muna ja mikä kana.

Tänään Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Jukka Peltomäki kehuu Demarissa tulevaa Kehärataa ja sanoo sen tekevän ruuhkamaksut tarpeettomiksi.
http://www.demari.fi/content/view/14669/317/

On selvää, että ruuhkamaksuilla pystytään vähentämään merkittävästi liikenteen haittoja. Tarvitaan kuitenkin toimiva joukkoliikenne ennen ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Erityisesti poikittaisilla matkoilla  joukkoliikenne ei nykyään ole autoilulle useinkaan realistinen vaihtoehto. Siksi poikittaisliikenteessä joukkoliikenteen kulkutapaosuus onkin vain n. 15%, kun se Helsingin keskustaan tulevassa liikenteessä on yli 70%.

Lähivuosina tosiaan valmistuu erittäin merkittäviä joukkoliikennehankkeita: kehärata, länsimetro ja Vuosaaresta Myyrmäkeen kulkeva nopea Jokeri 2 -bussilinja. Nämä yhdessä siirtävät seudun joukkoliikenteen aivan uudelle tasolle, mikä on hienoa. Odotan mielenkiinnolla, kuinka paljon ne siirtävät ihmisiä pois yksityisautoista. Selvitysten ja kansainvälisten esimerkkien mukaan ruuhkamaksut vähentävät ruuhkia paljon joukkoliikenneinvestointeja enemmän, mutta voihan olla, että kallistuva bensiini saa ihmiset siirtymään junaan ja metroon myös ilman ruuhkamaksuja. Joka tapauksessa Vehviläisen käsitys siitä, ettei Helsingin joukkoliikenne ole tarpeeksi toimivaa, on uusien ratojen ja linjojen valmistuttua vanhentunut.


One thought on “Parempi joukkoliikenne JA ruuhkamaksut

Comments are closed.