Ruuhkamaksut 2


Viime päivinä liikenne- ja viestintäministeriö on nokitellut HSL:n kanssa ruuhkamaksuista.  Itse olen pitänyt ruuhkamaksuja tarpeellisina ja järkevinä jo kohta kymmenen vuoden ajan. Käsitykseni on vain vahvistunut, kun olen tutustunut maakuntakaavan ja Helsingin seudun liikennejärjestelmän pohjaksi tehtyihin ennusteisiin. Kaikkien mukaan seutumme päätiet tulevat ruuhkautumaan lähivuosina hyvin pahasti, sillä seudun väkiluku kasvaa eivätkä pelkät joukkoliikenneinvestoinnit riitä vähentämään autoilua. Tässä Helsingin Vihreiden eilinen tiedote aiheesta:

Vihreät vaatii ruuhkamaksujen nopeaa käyttöönottoa

Helsingin Vihreät on jo pitkään vaatinut ruuhkamaksujen käyttöönottoa ja muistuttaa, että kaupunginhallitus otti vajaa vuosi sitten myönteisen kannan ruuhkamaksuihin.

Ruuhkien ehkäisemiseen on ryhdyttävä panostamaan nyt eikä vasta sen jälkeen, kun leveämpiin kaistoihin ja uusiin risteyksiin on upotettu satoja miljoonia euroja – ja ruuhkat vain lisääntyvät.

– Ruuhkamaksut ohjaavat ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä ja polkupyörää sekä siirtämään ajojaan ruuhka-aikojen ulkopuolelle. Silloin matka-ajat lyhenevät niillä, joiden on välttämätöntä liikkua autolla ruuhka-aikaan. Esimerkiksi jakeluliikenteelle ruuhkamaksut toisivat miljoonien säästön liikenteen nopeutuessa, muistuttaa Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Ville Ylikahri.

Lontoon ja Tukholman kokemukset ruuhkamaksuista ovat kannustavia. Tukholmassa yrittäjät ovat havainneet viihtyisän ja vähäautoisemman keskustan houkuttavan paremmin ihmisiä ostoksille. Lontoossa puolestaan tehtiin ruuhkamaksujen kustannuksista liikemaailmalle selvitys, jossa todettiin, että maksujen nettovaikutus on positiivinen – eli ruuhkamaksuista koituvat hyödyt ylittävät niistä aiheutuvat kustannukset.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) toimitusjohtajan ruuhkamaksuja vastustava kanta on vihreiden mielestä outo.

– Koko pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelmaa on edistettävä siitä lähtökohdasta, että henkilöautoilun määrää vähennetään ja joukkoliikenteen osuutta kasvatetaan, vaatii HSL:n hallituksen vihreä jäsen Tapio Laakso.

Liikenne- ja viestintäministeriön laskelmia tieinvestointien todellisista kustannuksista ei pidä vähätellä.

– Mikäli investointikustannukset kasvavat nykyisestä 150 miljoonasta eurosta 400 miljoonaan euroon vuodessa on syytä kysyä, mistä tämä summa on pois ja mitä sillä loppujen lopuksi saadaan aikaan, kysyy vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Mari Puoskari.

– On paljon järkevämpää puuttua henkilöautoliikenteen määrään ajoissa, Puoskari muistuttaa.


2 thoughts on “Ruuhkamaksut

  • Carlos Lamuela

    Thanks for the interesting posting, Ville!

    Now, what are the arguments of HSL director against a congestion charge? Maybe The Greens could organize a visit of his Stockholm counterpart to Helsinki, so they can discuss the issue…

    I just wanted to add, that additionally to ruhkamaksut, a better urban environment with less cars can also be achieved by reorganizing the city space, from space for cars, to space for people. Many of this projects have been lately successfully completed elsewhere, for example in New York.

    Take a look at this:

    http://www.streetfilms.org/on-herald-squares-transformation-and-disappearing-traffic/

    Terveisin!
    Carlos Lamuela

  • admin Post author

    Thank you Carlos for the video. Wow! It is just that easy to take back city from cars to people.

    And you asked about the arguments of HSL. They say that building new roads is the answer. I think that argument is highly political. The Executive Director of HSL is from Kokoomus party and they are strongly against congestion charges.

    Ville

Comments are closed.