Pohjois-Espa kävelykaduksi?


Kesän aikana sekä Hesari että ympäristövirasto ovat nostaneet esiin Pohjois-Esplanadin muuttamisen kävelykaduksi. Olen itse miettinyt samaa. Tilannehan on se, että Espa on tärkeä autoreitti Pohjoisrannasta läntiseen kantakaupunkiin. Keskustatunneli poistaisi yhteyden tarpeen, mutta koska keskustatunneli olisi mielettömän kallis ja lisäisi kokonaisuudessaan autoliikennettä, ei siitä ole ratkaisuksi.

Sen takia tuleekin muuttaa Etelä-Esplanadi kaksisuuntaiseksi, mikä mahdollistaa Pohjois-Espan rauhoittamisen autoiluyhteyttä katkaisematta.

Yksisuuntaisella Etelä-Espalla on nyt kaksi kaistaa, joiden vieressä on suurimman osan matkaa molemmilla puolilla parkkipaikkoja. Jos nämä parkkipaikat poistettaisiin, saataisiin kadulle mahtumaan aivan yhtä paljon kaistoja kuin nyt on Espoilla yhteensä. Liikennevirrat olisi siis mahdollista siirtää sinne.

Pohjois-Espan (mm. Hotelli Kämpin) huoltoliikenteen pystyy hoitamaan poikittaisten katujen kautta. Ja voihan Pohjois-Espalle jättää kaistan autoillekin. Pääasia, että läpiajoliikenne loppuu. Espallahan ei ole niinkään kyse siitä, etteikö kävelijät sinne mahtuisi. Kyllähän Espan puistossa tilaa on ja samoin Pohjois-Espan jalkakäytävät ovat leveitä. Kyse on siitä, että autojen melu ja saasteet ja liikenneonnettomuusriskit tulee saada kadulta pois. Kahviloiden terassit muuttuisivat todella viihtyisiksi, kun läpiajoliikenne saataisiin niiden edestä pois. Sen sijaan Pohjois-Espalla voisi kulkea nopea ja toimiva pyöräreitti.

Helsingin ympäristövirasto oli tosiaan ehdottamassa kaupunginhallitukselle, että Pohjois-Espan muuttamisesta kävelykaduksi tehtäisiin kokeilu. Ympäristölautakunnassa SDP:n, kokoomuksen ja SKP:n epäpyhä allianssi kaatoi ehdotuksen. Heidän mielestään tällaista ehdotusta ei edes saa tehdä kaupunginhallitukselle! Tuntuu nämä kävelykadut olevan vaarallisia paikkoja joidenkin puolueiden mielestä!

Olisi ollut mahtavaa saada kävely-Espasta edes kokeilu. Se olisi osoittanut helposti, että homma toimii ja kävelykatu olisi voitu muuttaa pysyväksi. No, taistelu viihtyisämmän kaupungin puolesta jatkuu tämän tappion jälkeenkin. Pitää rustata valtuustoaloitteita ja yrittää vakuuttaa autoilupuolueita asian järkevyydestä.