Kaupunkifillari 2


Olen kohta toiminut vuoden verran kaupunginvaltuutettuna ja kaupunginhallituksen jäsenenä. Parasta koko vuodessa on ollut pyöräilyn edistäminen. Pyöräilyasioissa on tekemisen meininki. Helsingin vihreiden pyöräilytyöryhmä on todella aktiivinen. Samoin kaupungin virkamiespuolella on herätty näkemään pyöräily liikennemuotona, joka vaatii oman tilan kaupungissa. Isot asiat ovat nytkähtäneet tänä vuonna eteenpäin.

Parhaiten kaupungin pyöräilyasioita voi seurata Helsingin vihreiden Kaupunkifillari-blogin kautta. (Oheinen kuva on sieltä)
Jos ette jaksa kahlata blogista kaikkia kirjoituksia niin tässä tällainen best of -kooste tämän vuoden päätöksistä:

– Valtuustostrategiassa ja vuoden 2010 budjetissa mainitaan, että käynnistetään erillinen pyöräilyprojekti ja sen toteutusohjelma. Lisäksi pyöräteiden suunnitteluohje  uusitaan. Tämä tarkoittaa, että kaupunki pistää uusiksi vanhentuneen pyöräteitä rakentavan koneistonsa.

– Pyöräilyväylien rakentamiseen lisättiin rahaa 2 miljoonaa euroa.

– Pyörien kuljetus lähijunissa muuttuu maksuttomaksi ruuhka-aikojen ulkopuolella.

– Helsingin kaupunki on avannut pyöräilyä koskevan, kätevän palautekanavan osoitteessa fillarikanava.hel.fi.

– Makasiinipuistoon rakennetaan valtuustoponteni edellyttämänä erillinen pyörätie, eikä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tarvitse taistella elintilasta yhteisellä “perilläoloalueella”.

– Hämeentien pyöräkaistoja käsitellään seuraavassa valtuuston kokouksessa, mutta jo kaupunginhallituksessa saimme lausunnon pyöräkaistoille myönteisemmäksi.

– Kaivokadun pyöräpumppuasema saadaan vihdoin toimintakuntoon.

Näiden päätösten pohjalta on hyvä lähteä nostamaan pyöräilyn kulkutapaosuutta nolosta 6%:sta kohti Tukholman ja jopa Kööpenhaminan lukuja.

p.s. Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä oli erinomainen juttu pyöräilystä Helsingissä. Lukekaa, jos saatte lehden käsiinne.


2 thoughts on “Kaupunkifillari

  • Martti Tulenheimo

    – Kaivokadun pyöräpumppuasema saadaan vihdoin toimintakuntoon.

    Kaikki muut asiat tuntuvat rullaavaan todella hyvin eteenpäin ja kiitos siitä aktiivisille luottamushenkilöimme ja pyöräilytyöryhmälle!

    Pumppuasema pyöräilijämittareineen ei vain valitettavasti anna vakuuttavaa kuvaa kaupungin toiminnasta. Laitteiden kuntoon saattaminen tuntuu kestävän RakPalta aivan uskomattoman kauan – ne ovat seisseet käyttökelvottomina kesäkuun alusta lähtien!

    Olen ollut asiasta vähintään 12 kertaa yhteydessä KSV:hen ja HKR:ään, mutta mitään ei ole tapahtunut, vaan laitteet ovat seisseet tyhjän pantteina puoli vuotta.

    Mistä narusta tässä pitäisi vetää?

Comments are closed.