HSL:n hallituksen kokous 11.2.2014 – Vantaan bussilinjoista päätetään


HSL:n hallituksessa on käsittelyssä monta isoa asiaa. Tässä keskeiset:

VANTAAN JOUKKOLIIKENNELINJASTO 2015

Vantaan kaikki bussilinjat myllätään uusiksi, kun Kehärata aloittaa. Samalla toteutetaan sitä, mitä HSL:ltä on odotettu: yhä useampi linja kulkee kuntarajoista välittämättä.

Joillain alueilla bussiliikenne vähenee hieman. Vantaan kaupunki ei halua/pysty laittamaan lisää rahaa joukkoliikenteeseen. Koska kehäradan liikennöinti on kallista, on HSL:n pitänyt säästää bussilinjoissa 1,8 miljoonaa euroa alkuperäiseen suunnitelmaan nähden. Toivottavasti Vantaalla (tai tulevalla metropolihallinnolla) tulee jatkossa olemaan rahaa panostaa joukkoliikenteeseen nykyistä enemmän.

Uudet linjat aloittavat syysliikenteen alkaessa 2015. Pientä säätämistä tulee siinä, että Kehärata aloittaa jo heinäkuussa 2015. Kuuden viikon ajan mennään vanhoilla bussilinjoilla ja junalla.

Bussilinjoja on mietitty vuosien ajan kuntalaisten ja kuntien kanssa. Itse en osaa löytää niistä enää muutettavaa. Ainakin tuntemani Myyrmäen alueen yhteydet vaikuttavat paranevan. Koko esitys linjakarttoineen löytyy täältä:
http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014359-3-7.PDF


ESITYS JÄSENKUNNILLE JOUKKOLIIKENTEEN PIENKOHTEIDEN RAKENTAMISESTA 2015

Työnjako on sellainen, että kunnat vastaavat bussipysäkeistä ja muista vastaavista rakenteista, joten HSL:n pitää ehdottaa kunnille, mitä pitäisi tehdä. Listalla on mm.:

  • sähköisiä infotauluja Espoon terveyskeskuksiin ja kouluihin
  • bussipysäkkien parantamista
  • joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien laajentamista ruuhkaisiin risteyksiin Espoossa, Kirkkonummella ja Kauniaisissa
  • varautumista bussikaistojen rakentamiseen Länsiväylälle Espoonlahden ja Suomenojan välille

Vantaan ja Helsingin osalta ehdotuksia ei ole käsittelyssä tässä kokouksessa.

JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON SEURANTA

Mielenkiintoinen tutkimus siitä, kuinka hyvin joukkoliikenne palvelee seudulla. Kannattaa vilkaista. Palvelutaso on hieman laskenut vuodesta 2012 vuoteen 2013. Syy on ruuhkautuminen. Bussit ja ratikat siis seisovat entistä enemmän ruuhkissa. Joukkoliikenteen kilpailukyky ei ole kuitenkaan kärsinyt tästä, sillä henkilöautot seisovat ruuhkissa vielä pahemmin.

Suora linkki tutkimukseen: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014359-15-1.PDF

 

AIKATAULUKIRJOJEN HINNOITTELUMALLI

Perinteisten aikataulukirjojen merkitys on vähentynyt kovaa vauhtia. Ihmiset käyttävät nettiä. Lisäksi liikenteen kasvu on tehnyt aikataulukirjoista jättiläispumaskoja. Syksystä 2014 aikataulukirjat muuttuvat maksulliseksi. Hinnaksi tulee muutama euro. Liikennevälineissä on edelleen jaossa ilmaisia linjakohtaisia aikatauluja. HSL:n nettisivulle tulee mahdollisuus tulostaa selkeitä paperiaikatauluja itselleen.

HSL:N STRATEGIAN 2025 HYVÄKSYMINEN

HSL:n uutta strategiaa on hierottu pitkin viime vuotta. Kiteytetty tavoitetilanne 2015 on ”Joukkoliikenne on ykkösvalinta ja Helsingin seutu älykkään, kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnannäyttäjä.” Lisäksi strategiassa määritellään HSL:n strategiset tavoitteet. Strategiasta johdetaan eri yksiköiden vuosittaiset tulostavoitteet.
Samassa yhteydessä hyväksytään henkilöstöstrategia. Henkilöstövisio kuuluu näin: ”Olemme innostuneita, yhteistyöhön ja kehittymiseen sitoutuneita. Teemme työmme asiakas- ja ratkaisulähtöisesti.”

 

Lista on kaiken kaikkiaan superpitkä. Se on luettavissa kokonaisuudessaan sivulla

http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014359.HTM