HSL:n hallitus 10.12.: lippujen hinnat vyöhykemallissa ja Vuosaaren bussilinjojen muutokset


Ensi tiistain HSL:n hallituksen kokouksen keskeiset asiat. Koko lista www.hsl.fi/paatoksenteko.

Lippujen hinnoitteluperiaatteet ja hintasuhteet vyöhykemallissa

Asia jätettiin viime kokouksessa pöydälle. Kirjoitin viime kokouksen yhteydessä asiasta pitkästi.

Esitys ei ole muuttunut. Lippujen hintasuhteiksi ehdotetaan edelleen AB 50, BC 60, ABC 90, ABCD 140, BCD 120 ja D 60 euroa.

Hallituksen pyynnöstä on tehty muutamia lisäselvityksiä. Keskeisin lisäselvitys oli laskelma siitä, mitä vaikuttaisi, jos AB ja BC olisivat molemmat 55. Se vaikuttaisi siten, että Helsingin kuntaosuus laskisi 7 miljoonaa, kun nimenomaan helsinkiläisten lippujen hinnat nousisivat voimakkaasti. Helsinkiläisten joukkoliikenteen käyttö vähenisi oleellisesti. En voi tätä kannattaa.

Muista kuin ikään perustuvista alennuslipuista ehdotetaan käynnistettäväksi lisäselvitys, sillä asia on monimutkainen eikä kunnilla ollut asiasta selviä kantoja.

Runkolinjan 560 perustaminen ja siihen liittyvät linjastomuutokset

Jokeri 2 eli linja 560 aloittaa syksyllä 2015. Mahtavaa! Helsinki kaipaa kipeästi lisää nopeita poikittaisyhteyksiä. Nykyisen Jokeri-linjan suosio osoittaa, että tälle on kysyntää. Bussi kulkee keskuspuiston alta tunnelissa, mikä tekee siitä Myyrmäen ja Malmin välillä ylivoimaisen nopean verrattuna muihin liikkumismuotoihin.

Linja 560 aiheuttaa Vuosaaressa isoja muutoksia bussilinjoihin. Se korvaa bussin 78 ja muuttaa metron liityntäbusseja. HSL kerää asukkaiden mielipiteitä uudistuksista netissä ja mm. ensi sunnuntaina 8.12. klo 12-16 Vuosaaren metroasemalla.

560

Lähijunaliikenteen muutokset vuodelle 2014

Osana HSL:n ja VR:n kesällä solmimaa sopimusta vähennetään junaliikennettä jonkin verran säästöjen saamiseksi. Tämä on todella ikävää, mutta valitettavasti junaliikenne on HSL:lle kaikkein kalleinta liikennettä. Seuraavat muutokset on tulossa:

1. A-junan vuorovälin tihentäminen iltaruuhkassa vain 20 minuutin osalta
2. E-junan sunnuntailiikenteen lopettaminen, koska kapasiteettia lisätty Kirkkonummen liikenteessä siirtymällä Sm5-juniin
3. I-junien kesäliikenteen lopettaminen ja korvaaminen muuttamalla K-junat N-juniksi
4. I-junan aamuruuhkan laidoilta 4 junaparin poisto ja korvaaminen N-junilla
5. N-junien iltaliikenteen vuorovälin harventaminen klo 21 jälkeen
6. N-junien lauantaiaamun vuorovälin pidentäminen 15 minuuttiin klo 10 asti
7. M-junien vuorovälin harventaminen 15 minuuttiin klo 19 alkaen
8. Yksittäisten junaparien poisto A- ja M-linjalta
9. Selvittelyn alla on vielä eräitä muita säästökohteita kuten osan N-junien kääntäminen Korsossa sekä junien kokoonpanomuutoksista luopuminen Keravalla.

HSL:n ja VR:n sopimus lippujen tarkastamisesta

Jatkossa HSL hoitaa myös VR:n lippujen tarkastamisen niin lähi- kuin kaukojunissa. VR siis ostaa palvelun HSL:ltä.

Yhtymäkokouksen aiheuttamat muutokset vuoden 2014 toiminta- ja taloussuunnitelmaan

Yhtymäkokous teki kaksi muutosta HSL:n budjettiin:

– Vantaa ilmoitti, että se käyttääkin joukkoliikenteen subventoimiseen 43,2 miljoonaa euroa eikä 41,2 miljoonaa euroa.
– Yhtymäkokous edellytti, että Mankin seisaketta ei lakkauteta ennen korvaavan bussiliikenteen aloittamista.

HSL:n brändin arvostus

HSL seuraa säännöllisesti brändinsä kehittymistä. Taloustutkimuksen tutkimuksessa ”Liikenneyhtiöt pääkaupunkiseudulla” HSL:n arvostus ja asiakastyytyväisyys ovat nousseet selvästi. HSL:n tuntee vähintään 69% asukkaista. Ihmisillä menevät edelleen HSL ja HKL iloisesti sekaisin.

Listalla myös

– Viestintä- ja markkinointijohtajan ansaittu palkankorotus tehtävien laajentumisen vuoksi.
– Katsaus Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnittelun tilanteeseen.
– Pari lausuntoa.

Koko lista siis luettavissa: www.hsl.fi/paatoksenteko