Länsiväylä kaupunkibulevardiksi 4


Aion syksyn ensimmäisessä kokouksessa tehdä seuraavan valtuustoaloitteen:

Valtuustoaloite selvityksen tekemisestä Länsiväylän muuttamisesta
kaupunkibulevardiksi

Nykyinen moottoritie leikkaa Lauttasaaren kahtia ja estää eheän
kaupunkirakenteen syntymisen. Koivusaaren ja Katajaharjun
kaavaluonnoksissa on päädytty kalliisiin ja epäviihtyisiin
tunneliratkaisuihin. Toinen ratkaisu olisi muuttaa Länsiväylä kaduksi.

Bulevardimainen Länsiväylä mahdollistaisi todella laajan
lisärakentamisen Lauttasaareen ja Salmisaareen. Alustavissa arvioissa
on puhuttu jopa 350 000 kerrosneliömetristä ja 10 000 asukkaasta.
Lauttasaaresta tulisi yksi kokonainen kaupunginosa, jos moottoritie
ramppeineen poistuisi. Uutta katua pitkin kulkisi luontevasti myös
kävely- ja pyöräilyreitit suoraan Espoosta Helsinkiin. Kadun
moottoritietä alempi nopeus vähentäisi melua ja päästöjä
huomattavasti.

Useissa maailman kaupungeissa on muutettu kaupunkirakennetta pirstovia
moottoriteitä kaduiksi. Hankkeista lähin on toteutettu Nantesissa.
Nantes sai sen ansioista vuoden 2009 EU:n CIVITAS -palkinnon parhaasta
kestävän liikenteen suunnittelusta. San Franciscosta Seouliin tulokset
ovat olleet erittäin rohkaisevia: on saatu vapautettua rakennusmaata,
mikä on tuottanut kaupungeille voittoa. Asuinalueiden elävöitymisen,
ympäristön laadun paranemisen ja kiinteistöjen arvon nousemisen
ansiosta asukkaat ovat olleet muutoksiin tyytyväisiä. Liikenneruuhkat
eivät ole lisääntyneet.

Leveä kaupunkibulevardi sivukatuineen pystyy välittämään suuren määrän
liikennettä, joten Länsiväylän liikennemäärä voisi olla mahdollista
hoitaa katumaista väylää pitkin. Länsiväylältä poistuu joka
tapauksessa kaikki bussiliikenne ja metro tarjoaa ruuhkattoman
yhteyden Espoon ja Helsingin välillä.

Länsiväylän muuttamiseksi kaduksi on tehty alustavia arvioita, mutta
perusteellista selvitystä muutoksen hyödyistä ja haitoista ei ole
tehty. Siksi me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki
selvittää, mitä vaikutuksia Länsiväylän muuttamisella
kaupunkibulevardiksi olisi liikenteeseen, kaupungin talouteen, meluun
ja lisärakennusmahdollisuuksiin. Tämä selvitys tulee tehdä ennen
päätöksiä Koivusaaren ja Katajaharjun kaavoituksesta.

***

Olen saanut aloitteen muotoiluun paljon apua Otso Kivekkäältä, Mikko Särelältä ja aiheesta diplomityön tehneeltä Carlos Lamuelalta. Kiitos heille!

Otso esittelee blogissaan niin erinomaisesti ajatuksia aloitteen takana, etten viitsi toistaa niitä tässä. Lukekaa Otson blogista.

Huomenna järjestetään kriittinen pyöräretki, joka suuntautuu tällä kertaa Länsiväylälle. Paikalle odotetaan ennätysmäärä osallistujia. Kokoontuminen klo 17.30 Lasipalatsin aukiolla.  Lue lisätiedot tapahtuman Facebook-kutsusta.


4 thoughts on “Länsiväylä kaupunkibulevardiksi

  • jari

    Eniten ihmetyttää, että lauttasaarelaiset eivät itse ole vaatineet Länsiväylän (joka ei palvele heitä itseään mitenkään) romuttamista. Mutta toisaalta kaikki seutuliikenteen T-vuorotkin he ovat hyväksyneet mukisematta. Nyt toivottavasti myös he 20 000 asukasta heräisivät miettimään Länsiväylän tarpeellisuutta ja ja siitä aiheutuvaa esteettistä, meluavaa ja saastuttavaa haittaa.

    Hyvä havainnollistava asia on kuva, missä ympyrän sade on länsiväylän päässä ja keskipiste kaivokatu. Siitä hyvin huomaa, mihin myös muut moottoritiet päättyisivät samalla ihanteella (vaikkakin muissa moottoritiet päättyy Lommilaan, Keimolaan, Viikkiin ja siitä eteenpäin on lupa ajella kahta kaistaa kuin kehillä. Vain Länsiväylän moottoritie päättyy Ruoholahteen). Hämeenlinnanväylä loppuisi Oopperalle, Tuusulanväylä Helsinginkadulle ja Itäväylä Hakaniemeen. Ja niillä kohdilla talot olisivat 100metrin päässä toisistaan ja päättyisivät melumuuriin, nyt poikkileikkaus on 25-30m ja kaupunkirakenne kaupunkimainen.

    Tulevaisuudessa Länsiväylälle saa kuinka suuren ruuhkan tahansa ja kaikki nykyiset kaistat täyttyvät varmasti yksityisautoista. Länsisataman konttiliikenteen jälkeen länsiväylältä poistui ehkä 1 000 rekkaa (1rekka/2TEU) vuorokaudessa (yritin etsiä Helsingin sataman Länsisatamaa koskevaa kapasiteettia TEU/vuosi, mutta en löytänyt). Perus konttilaiva on noin 1 000TEUta ja niitä kävi n. 5 viikossa. Samoin metro poistaa aivan hullun bussiliikenteen länsiväylältä. Nykyään jopa 100 vuoroa tunnissa. http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1201229.html

    Jäljelle jää vain yksityisautot ja niille yhteensä 5-6 kaistaa. Todella järkevää, ja vielä kanttamista ajattelevat. Haloo KSV. Mikäli Länsibulevardi toteutuu, niin läpiajavien moraalikin tulee kysymykseen. Kuka haluaa tukkia toisten kotikadun joka päivä? Ja voidaahan silloin siitä tehdä osittain rajoitettu katu. Keskeltä poikki ja pieni pakkokierto. Varmasti keinot on olemassa saada yksityisautoilija vaihtamaan 4 min vuorovälillä kulkevaan metroon.

    Helsinki, muka metropoli!

  • Ville Ylikahri Post author

    Valtuustoaloite on nyt jätetty. Sen allekirjoitti 28 valtuutettua lähes kaikista eri puolueista. Nyt se lähtee käsittelyyn kaupungin virastoihin ja lautakuntiin. Vastaus on odotettavissa tammikuussa.

Comments are closed.